بیانیه مأموریت دانشکده امنیت ملی در نظام آموزشی روزآمد براساس نیازسنجی سطوح راهبردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشجوی دکتری امنیت ملی در دانشگاه عالی دفاع ملی و مدرس دانشگاه علوم انتظامی (نویسنده مسئول)

چکیده

این پژوهش با هدف بازنگری مأموریت دانشکده امنیت ملی بر اساس نیازسنجی سطوح راهبردی انجام شده و از نوع کاربردی و توسعه‌ای است. این مقاله با استفاده از نظرات 144 نفر از خبرگان و مسئولین حوزه امنیت به روش آمیخته (کمی و کیفی) تدوین گردیده و داده‌های گردآوری شده نیز با استفاده از آمار توصیفی و آزمون رتبه‌بندی فریدمن و تحلیل عاملی تحلیل شده است. نتایج تحقیق بیانگر این موضوع است که در مأموریت فعلی دانشکده امنیت ملی، به سه محور پرداخته شده اما در بازنگری مأموریت پیشنهادی که با رویکرد آینده‌نگری و بر اساس تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های حوزه‌های امنیتی و مطالبات اسناد بالادستی احصاء گردیده، دو محور اساسی با عنوان: "1. ارتقاء توان تحلیل، مدیریت و سیاست‌گذاری در اهداف و اولویت‌ها در نهادها و موضوعات امنیتی سازمان‌های لشکری و کشوری و 2. تأمین نیازهای مدیریت امنیتی در نهادها و موضوعات امنیتی در سطوح راهبردی" موجب تمایز مأموریت دانشکده امنیت ملی در وضعیت مطلوب در مقایسه با وضعیت موجود گردیده است. این ادعا با سطح اطمینان 93/0 تائید گردیده و می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی دانشکده امنیت ملی در وضعیت مطلوب قرار گیرد. بنابراین محورهای مأموریت دانشکده امنیت ملی در نظام آموزشی روزآمد عبارت‌اند از: "تأمین نیازهای مدیریت امنیتی در نهادها و موضوعات امنیتی در سطوح راهبردی کشوری؛ ارتقاء توان تحلیل، مدیریت و سیاست گزاری در اهداف و اولویت‌ها در نهادها و موضوعات امنیتی در سازمان‌های لشکری و کشوری؛ پیشبرد مرزهای دانش در ابعاد نظری و کاربردی بر اساس مبانی دینی و ارزشی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی؛ تربیت و آماده‌سازی محققان و مدرسان تحقیقاتی و آموزشی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی؛ آموزش فرماندهان و مدیران سطوح راهبردی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی".

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mission statement of the educational system updated national security strategy based on needs assessment levels

نویسندگان [English]

  • Hasan Shirazi 1
  • Hossein Assarianneghad 1
  • Skandar Safari 2
1 Associate Professor and Faculty Member of Higher National Defense University
2 PhD Student in National Security at Higher National Defense University and a lecturer at Police Science University
چکیده [English]

This study aimed to review the mission of national security for security managers based on needs assessments conducted strategic levels, And the development of applied research and the opinions of experts and officials, 144 of security by using the mixed method (quantity and quality) developed And collected data using descriptive statistics and Friedman ranking test and factor analysis were analyzed. The results indicate that the current mission of national security, the three discussed. But the review mission recommended that a forward-looking approach based on threats and vulnerabilities, security domains and demands has been recognized documents, Two fundamental axes as: "1. Promote the analysis, management and policy objectives and priorities on security institutions and civil and military agencies as well as 2. requirements for security management in institutions and security issues at a strategic level "caused the distinction of national security mission sent in a favorable situation compared to the status quo And with a confidence level 93/0 was approved, and can be a basis of national security planning is in good condition.
So the mission of national security issues in the education system are updated Of "the needs of security management in institutions and security issues at strategic level; improving the ability to analyze, manage and policy makers in the institutional goals and priorities and security issues in civil and military organizations; Advancing the frontiers of knowledge in theoretical and applied aspects based on religious principles and values in the areas of security and intelligence; Training and preparation of research and teaching in the fields of intelligence and security researchers and teachers, education leaders and managers at strategic levels in the areas of security and intelligence ".

-          امام‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) www.khamenei. Ir (12/6/86،24/5/1385، 25/2/1386، 25/4/86، 31/2/86، 4/6/86)؛
–        آئین‌نامه انضباطی نیروهای مسلح، (1369)، ستاد فرماندهی کل قوا، معاونت نیروی انسانی؛
–        آئین‌نامه دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی، مصوب هیات امنای دانشگاه به تاریخ 29/8/1386 (ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح)؛
–        ابطحی، سیدحسین (1368)، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران، مؤسسه مطالعات و برنامه‌ریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، چاپ اول؛
–        ابلاغیه شماره 10/4124/ط س -30/7/1386 ستاد کل نیروهای مسلح؛
–        ابلاغیه شماره 10/4124/ط س مورخ 30/7/1386 ستاد کل نیروهای مسلح؛
–        ابلاغیه شماره 1648- 23/1/1358 دبیرخانه شورای انقلاب؛
–        ابلاغیه شماره 498/25/3/ف ک- 25/2/1380 رئیس دفتر فرماندهی کل قوا؛
–        اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی، مصوب شهریور 1381؛
–        اساسنامه سازمان حفا ودجا مصوب 29/7/1386؛
–        اعرابی، محمد و پارسائیان، علی، (1384)، مدیریت استراتژیک، نوشته؛ دیوید، فردآر، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی؛
–        اعرابی، محمد؛ آقازاده، هاشم؛ نظامی‌وند چگینی، هوشنگ (1389) "دستنامه برنامه‌ریزی استراتژیک"، چاپ سوم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی تهران؛
–        بازرگان هرندی، عباس، (1389)، ارزشیابی آموزشی مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، تهران، سمت؛
–        برایسون. جان. ام.(1386)، "برنامه‌ریزی استراتژیک برای سازمان‌های دولتی و غیر انتفاعی"، ترجمه دکتر عباس منوریان؛ مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی؛
–        تقی‌پور، ظهیرعلی، (1373) اصول و مبانی آموزش و پرورش، پیام نور؛
–        حسن بیگی، ابراهیم، (1391)،”مدیریت راهبردی”، تهران، انتشارات سمت؛
–        خطیب زاده، اعظم (1383)، بررسی نیازهای آموظی تخصصی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان‌های سپاه در شهر تهران، به راهنمایی دکتر محمد بازرگانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام)؛
–        خلیلی شورینی (1382)، سیاوش، اصول و مبانی برنامه‌ریزی آموزشی، تهران، انتشارات یادواره کتاب؛
–        دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389)، نقشه جامع علمی کشور، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
–        دبیرخانه نظام آموزشی ـ س.ک.ن.م، واژه‌ها و تعاریف نظام آموزشی. س.ک.ن.م، 1376؛
–        دیوید، فرد، آر. مترجم علی پارسائیان و محمد اعرابی (1385) "مدیریت استراتژیک" تهران دفتر پژوهش‌های فرهنگی؛
–        رئوفی، علی، (1374)، توسعه و مبانی آن، تهران: شکوفه
–        رابینز، استفین، (1385). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ نهم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی؛
–        سند چشم انداز با افق 1404 جمهوری اسلامی ایران؛
–        سیاست‌ها و راهبردهای آموزش نیروهای مسلح 362-1/1 س، م، ط- 18/3/1389؛
–        عباس زادگان، سیدمحمد و ترک زاده، جعفر (1379)، نیازسنجی آموزشی در سازمان‌ها، تهران، شرکت سهانی انتشار؛
–        فردانش، هاشم، (1387)" مبانی نظری تکنولوژی آموزشی"، چاپ یازدهم، سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
–        قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛
–        قدیمی، سعید (1390) "شیوه‌نامه تدوین و بازنگری برنامه درسی" تهران، دفتر برنامه‌ریزی و پشتیبانی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛
–        کافمن، راجر و هرمن، جری (1382)، برنامه‌ریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، چاپ دوم؛
–        لشین، سینتیا و غیره (1374)، راهبردها و فنون طراحی آموزشی (ترجمه هاشم فردانش) تهران: انتشارات سمت؛
–        لشین، سینیتابی (1992)، راهبردها و فنون طراحی آموزشی، مترجم هاشم فردانش، سمت، چاپ هفتم تابستان؛
–        نظام جامع آموزش و تربیت نیروهای مسلح 18/3/3130 م ن- 25/3/1388؛
–        هاشمیان اصفهانی، مسعود؛ (1389)"آینده نگری علم و فناوری"، مجموعه مقالات پشتیبان سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور؛ مرکز نشر دانشگاهی.
منابع انگلیسی
- Reigeluth, Charles M. and John B. Keller (2009) "instructional- design Theories and Models " volumIII building a common Knowledge base. Taylor and Francis. Publishers New York and London.