ارائه الگوی راهبردی «سیر تکوین انقلاب اسلامی» بر اساس قانون اساسی و تجارب موفق نظام ج.ا.ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته امنیت ملی- گرایش تهدیدات امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی

3 دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

4 استادیار دانشگاه امام حسین

5 استاد دانشگاه تهران

چکیده

زمینه و هدف: تداوم موفقیت‌آمیز و رو به رشد انقلاب اسلامی پس از 40 سال و عدم انحراف از آرمان‌های اولیه آن علی‌رغم دشمنی‌های متعدد و پیچیده نظام سلطه و در رأس آن استکبار جهانی آمریکا نشان می‌دهد که ساختار و ماهیت انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌ها و شاخص‌های منحصر به‌ فردی است که توانسته این مسیر دشوار را طی نماید. هدف از نگارش این مقاله ارائه الگوی راهبردی «سیر تکوین انقلاب اسلامی» بر اساس قانون اساسی و تجارب موفق نظام ج.ا.ایران است.
روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کاربردی است که به روش کیفی(داده بنیاد) انجام گرفته است. جامعه آماری به تعداد 16 نفر شامل خبرگان می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش نظری از طریق منابع کتابخانه‌ای و اسناد و مدارک و در بخش محتوایی با انجام مصاحبه باز با جامعه آماری ذکر شده به روش گلوله برفی به شرط اشباع نظری و تحلیل محتوا از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده‏های به دست آمده با استفاده از نرم‏افزار MAXQDA انجام شده است.
 یافته­ها: یافته­های حاصل از تحلیل محتوای مصاحبه­ها و قانون اساسی نشان داد در فرایند سیر تکوین انقلاب اسلامی بایستی تعداد 4 بعد، 21 مولفه و 108 شاخص (مفهوم) مدنظر باشد.
 نتیجهگیری: نتایج نشان داد ابعاد موثر در سیر تکوین انقلاب اسلامی بر اساس قانون اساسی و تجارب موفق نظام ج.ا.ایران، می‏توانند در چهار مرحله زمینه‌ی شکل‌گیری انقلاب، مرحله پیروزی انقلاب، مرحله استمرار انقلاب اسلامی و مرحله استکمال انقلاب قرار گیرد. خروجی پژوهش منجربه ترسیم الگوی راهبردی «سیر تکوین انقلاب اسلامی» بر اساس قانون اساسی و تجارب موفق نظام ج.ا.ایران شدکه این الگو می­تواند به عنوان یک مدلی جامع و مناسب و همچنین الگویی کاربردی برای چله دوم انقلاب با مبنا قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a strategic model of "the evolution of the Islamic Revolution" based on the Constitution and the successful experiences of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • ghader abdolalipour 1
  • manochehr mottaki 2
  • Mohammad Reza Hosseini 3
  • Ali Saeedi 4
  • Hamid Reza Moghaddamfar 4
  • Mustafa Malakoutian 5
1 PhD Student in National Security Threats National Security Threat, Higher National Defense University
2 Assistant Professor, Higher National Defense University
3 Associate Professor and Faculty Member of the Higher National Defense University
4 Assistant Professor of Imam Hossein University
5 Professor, University of Tehran
چکیده [English]

Background and Purpose: The successful and growing continuity of the Islamic Revolution after 40 years and its non-deviation from its original ideals, despite the numerous and complex enmities of the domination system and at the top of it, the global arrogance of the United States shows that the structure and nature of the Islamic Revolution have unique features. It is for the individual who has been able to follow this difficult path. The purpose of writing this article is to present a strategic model of "the evolution of the Islamic Revolution" based on the constitution and the successful experiences of the Islamic Republic of Iran.
Methodology: The present research is an applied type that has been done by qualitative method (foundation data). The statistical population includes 16 experts. Data collection tools were performed in the theoretical section through library resources and documents and in the content section by conducting an open interview with the statistical community mentioned by the snowball method, subject to theoretical saturation and content analysis of the Constitution of the Islamic Republic of Iran. Data analysis was performed using MAXQDA software.
 Results: The findings of the content analysis of the interviews and the constitution showed that in the process of the evolution of the Islamic Revolution, 4 dimensions, 21 components and 108 indicators (concepts) should be considered.
Conclusion: The results showed that the effective dimensions in the development of the Islamic Revolution according to the constitution and successful experiences of the Islamic Republic of Iran can be in four stages: the formation of the revolution, the victory of the revolution, the continuation of the Islamic Revolution and the completion of the revolution. To be placed. The output of the research led to the drawing of a strategic model for the "evolution of the Islamic Revolution" based on the constitution and the successful experiences of the Islamic Republic of Iran. This model can be used as a comprehensive and appropriate model as well as a practical model for the second phase of the revolution. The statement is the second step of the revolution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • IslamiRevolution SuccessfulExperiences
  • Formation
  • Victory
  • Continuation
  • Completion
  • الف. منابع فارسی

    • قرآن کریم با ترجمه الهی قمشه‌ای
    • ·         امام خمینی(ره) (1342‍)، البیع،ج 2، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی
    •  آبراهامیان،یرواند (1387)، ایران بین دو انقلاب.ترجمه احمد گل محمدی، محمدابراهیم فتاحی.چاپ سیزدهم.نشر نی
    • آقا‌بخشی، علی؛ و افشاری‌راد، مینو؛(1379)، فرهنگ علوم سیاسی، تهران، نشر چاپار
    • برزگرمنش، عبدالرضا (1392)، الگوی رهبری امام و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر رضا.
    • برینتون، کرین (1362)، از انقلاب مذهبی کرمول تا انقلاب سرخ لنین، ترجمة محمود عنایت، بی‌جا، هفته.
    • جمعی از نویسندگان (1385)، انقلابی متمایز؛ جستارهایی در انقلاب اسلامی ایران، تهیه پگاه حوزه، قم، مؤسسة بوستان کتاب.
    • جیریایی، حسن (1392) نقش مساجد و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات.
    • روشه، گی(1379) مقدمه‌ای بر جامعه شناسی عمومی: کنش اجتماعی، هما زنجانی‌زاده، مشهد دانشگاه فردوسی.
    • شیرودی، مرتضی؛(1385)، آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی و تئوری ترمیدوری برینتونی، فصلنامه‌ی رواق اندیشه، شماره‌ی 39، ص 48
    • صالح اصفهانی، اصغر (1387)، الگوی مدیریت راهبردی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (پایان نامه دکتری)، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی.
    • صدرا، علیرضا و راعی، جلال (1389) الگوی راهبردی فرهنگی برای دولت زمینه‌ساز ظهور، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، ماهنامه راهبرد بومی، سال هشتم شماره 105.
    • عیوضی، محمدرحیم(1385)، «آسیب شناسی انقلاب اسلامی»، چاپ اول، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    • فلاحی سیف الدین، علی (1390)، علل شکل گیری انقلاب اسلامی و چالش های پیش روی آن، رساله دکتری رشته علوم سیاسی، دانشگده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
    • قوام، عبدالعلی(1372)، سیاستهای مقایسه‌ای، تهران، انتشارات سمت.
    • کارلوت، پیتر (1383)، انقلاب و ضد انقلاب، ترجمة حمید قانعی، تهران، آشیان.
    • محمدی، منوچهر،(1380)، «انقلاب اسلامی، زمینه‌ها و پیامدها»، چاپ اول، تهران، انتشارات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها.
    •  مصباح یزدی، محمدتقی (1392)، «انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن»،تدوین و نگارش: قاسم شبان‌نیا.– قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،.چاپ، ششم
    • ملکوتیان، ﻣﺼﻄﻔﯽ،(1393)، «زمینه‌ها، عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی»، چاپ پنجم،انتشارات دانشگاه تهران.
    • نیکی، کدی (2012)، «ریشه‌های انقلاب اسلامی»، مترجم: عبدالرحیم گواهی، چاپ ششم، تهران، انتشارات علم.
    • یزدی, محمد(1375) قانون اساسی برای همه، تهران: انتشارات امیرکبیر.
    •  آرنت، هانا، (1361)، انقلاب، ترجمۀ، عزت الله فولادوند، تهران، انتشارات خوارزمی.
    • بشیریه، حسین،(1390). انقلاب و بسیج سیاسی. تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
    • نادی، حمیدرضا، (1392)، الگوی راهبردی حفاظت اطلاعات ملی، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی

     

    الف. منابع انگلیسی

    • Eisenstadt, Michael(2011) Iran’s Islamic Revolution:Lessons for the Arab Springof 2011?,Center for Strat egic ReSEARCH,National Defense University.
    • Demirci, Süleyman (2013)The Iranian Revolution and Shia Islam: The Role of Islam in the Iranian Revolution (İran Devrimi ve Şii İslam: İran Devriminde İslam’ın Rolü Ne Oldu?), H i s t o r y S t u d i e s Volume 5, Issue 3 p. 37-48.
    • Common, D. (1978). A Theoretical Model for Curriculum Implemntion. Doctoral Dissertation, Ottawa University. Retrieved on 10.03.2010 from