2024-03-29T02:57:15Z
https://ns.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=87
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
30
نقش ناجا در استحکام ساخت درونی قدرت نظام
اکبر
رضازاده
تقی
بختیاری
بر اساس قانون، موضوع مهم انتظام جامعه بر عهده ناجاست. ناجا در سیر تحولی خود به دلیل تأثیرگذاری نخبگان، شرایط کشور و تحولات محیطی از رویکردهایی چون اقتدارگرایی، مسئلهمحوری و جامعهمحوری در کارکردها و مأموریتهای خویش بهره برده و با بهرهمندی از این رویکردها در مقاطع مختلف تاریخی در استحکام درونی حاکمیت از حیث امنیتی- انتظامی دارای نقش بوده است؛ اما این نقش با توجه به هرکدام از این رویکردها در استحکام ساخت درونی قدرت به عوامل متعدد و گوناگونی بستگی دارد که این تحقیق به دنبال پاسخ به آن هست؟
این تحقیق از نظر نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی هست. برای احصاء مؤلفههای استحکام قدرت و رویکردهای پلیس از منابع اسنادی و برای استخراج عوامل مؤثر بر رضایتمندی مردم از پیمایش استفاده شده است. دانشجویان مقاطع دکتری و ارشد دانشکده فرماندهی و ستاد ناجا، جامعه آماری تحقیق حاضر محسوب میشوند که بهصورت تمام شمار انتخاب و بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته دادهها گردآوری گردید. روایی آن توسط اساتید و صاحبنظران حوزه امنیت و پایایی آن بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ (82/0) تأمین شد.
یافتهها حاکی از آن است که رویکردهای انبساطی و فراگیر و دروازهبانی تقاضا با 52 درصد در اولویت اول و مدیریت نرم اجتماعی و پاسخگو، انسجام و همبستگی اجتماعی و استمرار اقتدار در تأمین امنیت در رتبههای بعدی قرار دارند و رویکردهای انقباضی و بسته از پایینترین سطح رضایت برخوردار بودهاند.
ویژگیهایی چون تولید اقتدار، ثبات و انسجام داخلی و خارجی، اقتدار نظام سیاسی، نیروی انسانی متخصص و نهادمندی در قدرت اجتماعی مهمترین ویژگیها در توسعه انتظام ملی میباشند.
استحکام درونی
(ناجا) نیروی انتظامی
رویکرد
انبساطی
انقباضی
2019
01
21
41
64
https://ns.sndu.ac.ir/article_344_b81f319624961127c111e6f5be0d411e.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
30
آینده پژوهی امنیتی گذار و سیاست های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران و ارائه سناریوهای محتمل
جواد
منزوی
صادق
احمدی
محمدولی
علیئی
نظریهپردازان حوزه ژئوپلیتیک، جمعیت را بهعنوان یکی از مؤلفههای کلیدی و قدرتساز هر کشوری به حساب میآورند. این مهم در کشورمان از گذشته تاکنون دستخوش تطور بوده است. بررسیها نشان میدهد نهتنها سیاستهای کنترل جمعیت طی دو دهه گذشته اثرات نامطلوبی را برجای گذاشته، بلکه کشور گذارهای جمعیتی را نیز به نحو مناسبی طی نکرده و در حال حاضر در مرحله تحدید نسل قرار داریم که نشانگر تهدیدی جدی برای امنیت ملی کشورمان میباشد. سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در سال 1394 با تأکید بر نقش جمعیت بر افزایش اقتدار ملی، مؤید این امر میباشد. نوشتار حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و هماندیشی مستقیم با برگزاری نشستهای ساختار یافته و بهرهگیری از نظر 15 نفر از خبرگان دو حوزه جمعیتشناسی و امنیت ملی در قالب پنل خبرگی و همچنین بازخوانی گذار، سیاستها و برنامههای جمعیتی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر نظرات رهبران جمهوری اسلامی ایران، آیندههای محتمل پیشرو را در قالب 5 سناریو ارائه و پیشنهاداتی را نیز بیان نموده است. نتیجه تحقیق گویای این است که با طی روند فعلی در سیاستهای جمعیتی، آینده فاجعهبار، سناریوی محتمل پیشرو بوده و امنیت ملی کشور را نیز با تهدید مواجه خواهد ساخت.
جمعیت
امنیت و اقتدار ملی
گذار جمعیتی
آیندهپژوهی
سناریوهای محتمل
2019
01
21
65
96
https://ns.sndu.ac.ir/article_345_e3e70b62d81751a72d054ebeb024ff5e.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
30
کارکرد سیاسی شبکه های اجتماعی مجازی
حسن
عباسی
جهانگیر
شریعت
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی با هدف بررسی فرصتها و تهدیدات شبکههای اجتماعی مجازی از منظر امنیت ملی است و مقاله پیش رو بُعد سیاسی شبکههای اجتماعی مجازی که مورد توجه جدی حکومتها و بازیگران غیردولتی است را مورد واکاوی قرار میدهد. در این حوزه کارکردهایی همانند انسجامبخشی، مشارکت، افزایش قدرت نرم، ثباتسازی و همچنین مؤلفههای منفی مانند تحریک و توسعه نارضایتیها، نافرمانی مدنی و... با هدف ارزیابی کارکرد سیاسی شبکههای اجتماعی مجازی از منظر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را بررسی میکند و برای نیل به این هدف، واکاوی، شناخت علمی مفهوم، ویژگیها و کارکردهای سیاسی شبکههای اجتماعی مجازی مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و اخذ نظر نخبگان (ابزار پرسشنامه) استفاده شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل پرسشنامهها و دیدگاه نخبگان مشخص شد که بعد سیاسی شبکههای اجتماعی دارای فرصتها و تهدیدهایی است که بهطور مساوی در اداره جامعه تأثیرگذار میباشند.
نتیجه یافتههای این پژوهش نشان میدهد شاخص «ثبات» (داخلی) بیشترین اهمیت را در بین شاخصها برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد که از شاخصترین نشانههای امنیت پایدار در جامعه است و در مواجهه با تهدیدات ناشی از شبکههای اجتماعی میتواند برای کشور امنیتزا باشد.
شبکههای اجتماعی مجازی
امنیت سایبری
کارکرد سیاسی
تهدید
فرصت
2019
01
21
127
150
https://ns.sndu.ac.ir/article_347_20cc62f0f483c5738e548b97299687f8.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
30
تدوین و ارائه راهبردهای کنترل ژئوپلیتیک مهاجرت غیرقانونی در مناطق مرزی شرق کشور با تأکید بر نظم و امنیت
حسین
ذوالفقاری
عزیزمراد
مرادی
ورود غیرقانونی اتباع بیگانه از مرزهای شرقی به شهرهای مختلف کشورمان بهخصوص اتباع افغانی و پاکستانی از دیرباز بهعنوان یکی از معضلات جامعه ایرانی مطرح بوده و این مسئله در طول سالهای گذشته از منظرهای مختلفی همچون تکدیگری، زاغهنشینی و بزهکاری از سوی صاحبنظران و کارشناسان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیل راهبردهای کنترل ژئوپلیتیک مهاجرت غیرقانونی در مناطق مرزی شرق کشور با تأکید بر نظم و امنیت است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در سطح سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و در چارچوب مؤلفههای ژئوپلیتیکی مهاجرت (سیاسی- امنیتی، جغرافیایی طبیعی و اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی - قضایی) و از میان متصدیان و خبرگان این عرصه با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و داشتن 3 سال سابقه کار و یا متخصصین دانشگاهی ویژه هر کدام از سه استان محدوده مورد مطالعه میباشد. همچنین پژوهشگر از هر دو روش گردآوری اطلاعات یعنی روشهای میدانی (مصاحبه عمیق و پرسشنامه) و کتابخانهای علمی و تخصصی و سایتهای اینترنتی معتبر بهرهبرداری نمود. سؤال اصلی مقاله؛ راهبردها و راهکارهای مناسب کنترل مهاجرت غیرقانونی در مناطق مرزی شرق کشور کدام هستند؟ میباشد. پرسشنامه تهیهشده مبتنی بر مقیاس لیکرت تهیه و پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ سنجیده شد و برای ارائه راهبردها و راهکارهای عملیاتی و اجرایی از برنامهریزی راهبردی از نوع SWOT استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که در مجموع 20 راهکار و راهبرد به دست آمده که از میان آنها راهبرد تهاجمی 5 راهبرد، 7 راهبرد محافظهکارانه، 4 راهبرد تدافعی و 3 راهبرد میباشد. با توجه به تحلیل صورت گرفته، نوع راهبرد از نوع محافظهکارانه تعیین گردید.
ژئوپلیتیک
مهاجرت غیرقانونی
راهبرد
مناطق مرزی
شرق ایران
2019
01
21
151
180
https://ns.sndu.ac.ir/article_348_766e8ed42e39c69d03c03c47d38fd019.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
30
طراحی مدل مفهومی الگوی دفاع سایبری جمهوری اسلامی ایران
رضا
تقی پور
علی
اسماعیلی
گذشته از دستاوردهای فضای سایبر، توجه به تهدیدات روزافزون این فضا، در اولویت بسیاری از بازیگران دولتی و غیردولتی قرار گرفته است. حملات سایبری بهعنوان جدیدترین و پیچیدهترین نبردها ذیل عملیاتهای نظامی به شمار میآید. حملات سایبری به دلیل جدید بودن، درصد هزینه پایین و فایده بالا، عدم توانایی کشور هدف در مشخص و اثبات نمودن منشأ تهدید و عدم توانایی در تعیین میزان و دامنه خسارات وارد شده در مراحل اولیه شروع حمله، مورد توجه کشورهای متخاصم بهویژه در جنگهای ترکیبی قرار گرفته است. جایگاه خاص جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات منطقهای و نظام بینالملل سبب شده تا نظام سلطه از فضای سایبری برای تحدید قدرت ملی به شکل فزایندهای بهرهبرداری نماید. در این میان، بهمنظور ایجاد سازوکار مناسب برای تضمین امنیت و منافع ملی در این فضا، شناخت ابعاد مختلف این مسئله به دغدغه بسیاری از صاحبنظران این حوزه تبدیل شده است. در همین راستا، ایجاد هرگونه نظام کارآمد دفاع سایبری مستلزم طراحی مدل مفهومی دفاع سایبری است. این پژوهش با این پرسش که چارچوب مفهومی دفاع سایبری و مؤلفههای اساسی آن در جمهوری اسلامی ایران چیست؟ با بهکارگیری فن خوشهبندی در تحلیل محتوا و تکنیک دلفی درصدد طراحی مدل مفهومی دفاع سایبری برآمده است. برای این منظور، سه مفهوم بازدارندگی، پدافند (دفع) و برگشتپذیری بهمثابه ابعاد اساسی دفاع سایبری مورد شناسایی قرار گرفتند و سپس مؤلفههای هر یک از این ابعاد استخراج و شاخصهای هر مؤلفه معین شدند. با مجموع ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای دفاع سایبری، مدل مفهومی دفاع سایبری طراحی گردید.
تهدیدات سایبری
دفاع سایبری
مدل مفهومی
ابعاد دفاع سایبری
2019
01
21
181
202
https://ns.sndu.ac.ir/article_349_8f9a149f221098a0ef97f71f6e9aa523.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
30
الگوی راهبردی صیانت امنیتی فضای سایبر نیروهای مسلح
ابراهیم
محمودزاده
کیوان
اسماعیلی
در طول سه دهه اخیر فضای سایبر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با تهدیدات متنوع و مستمری از سوی بیگانگان مواجه بوده، بهطوری که فضای سایبر بهعنوان ابزار اصلی سرویسهای اطلاعاتی برای جاسوسی و خرابکاری قرار داشته است. عدم پیشبینی و اعمال راهکارهای پیشگیرانه برای صیانت امنیتی فضای سایبر نیروهای مسلح بهمنظور پیشگیری و مقابله با این تعرضها با مدیریت نظاممند و یکپارچه تبعات جبرانناپذیری را به همراه خواهد داشت.
بر این اساس ارائه الگویی راهبردی جهت خنثیسازی این تهدیدات از ضرورتها به شمار میآید و هدف از این پژوهش دستیابی به الگوی راهبردی صیانت امنیتی فضای سایبر نیروهای مسلح با شناسایی ابعاد، مؤلفهها، روابط فیمابین آنها است.
محقق با استفاده از روش پژوهش آمیخته، ابتدا از روش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضامین اقدام به مطالعه فرامین، تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، اسناد بالادستی کشور و نیروهای مسلح در حوزه سایبر پرداخته است و پس از استخراج مدل مفهومی صیانت امنیتی فضای سایبر نیروهای مسلح، با تشکیل جلسات گروه خبرگی و مصاحبه با خبرگان به توصیف متغیرها بهمنظور شناسایی ابعاد، مؤلفهها در الگو پرداخته شد و برای تأیید مدل مفهومی به دست آمده پرسشنامهای محقق ساخته تدوین گردید و جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای و تجزیه و تحلیل دادهها انجام پذیرفت.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که الگوی راهبردی صیانت امنیتی، دارای 3 بُعد و 19 مؤلفه است که مهمترین مؤلفهها در بُعد عوامل اصلی فضای سایبر نیروهای مسلح به ترتیب دادهها و اطلاعات، کاربران، شبکه و زیرساخت، خدمات و نرمافزار است. همچنین مهمترین مؤلفهها در بُعد اهداف امنیتی فضای سایبر نیروهای مسلح به ترتیب محرمانگی، احراز هویت، یکپارچگی و صحت، دسترسی پذیری، انکارناپذیری و در نهایت حفاظت از حریم خصوصی سازمان است. در بُعد اقدامات و راهکارهای صیانت امنیتی فضای سایبر نیروهای مسلح نیز مهمترین مؤلفهها عبارتند از شناسایی منابع و داراییهای سایبری، محافظت، تشخیص و کشف، تحلیل، پاسخ و واکنش، بازیابی، بازدارندگی، مقابله مؤثر، نوآوری و تحول است.
فضای سایبر
امنیت فضای سایبر
صیانت
صیانت امنیتی
تهدیدات سایبری
الگوی مفهومی
2019
01
21
203
237
https://ns.sndu.ac.ir/article_350_5720333b44ef1174188c8f5227d1e43b.pdf